Introductiepagina
Exposities
Publicaties
Curriculum Vitae
English info
Contact
 

blauwe badkamer

blauwe badkamer




 
 

Opleiding



Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag- 1988

 

Kunstprijzen

Van Heel-Poortprijs ,2000
De van Ommeren-de Voogtprijs ,2000

 

Docentschappen

De Vrije Academie, Werkplaats voor beeldende Kunsten
2001 tot 2011, model studie, portret studie

Academie voor Sociale Kunst, Leiden, 2006 t/m 2008
Portret tekenen- en schilderen- Thema schilderen

VOOR, Welzijn Cursus bureau, Den Haag, 2004 tot 2010,
Tekenen- en Schilderen voor ouderen

VOOR, Welzijn Cursus bureau, Den Haag, 2003 tot 2011,
Tekenen- en schilderen voor kinderen in Haagse wijken, groep 4 t/m 8
Verlengde schooldag

O.G. Heldring school, Den Haag, 2007 tot 2012,
Cursus tekenen- en schilderen voor kinderen, groep 4 t/m 8

Museon, Museum van het Onderwijs, Den Haag, 2013,
Uitvoeren van educatieve lessen voor kinderen van de basisschool, groep 2 en 3

Kicks, 2 Samen, Den Haag, 2013,
Tekenen- en schilderen voor kinderen van de naschoolse opvang

 

Workshops

The American school of The Hague, Wassenaar, 2001, kern kwaliteiten

Ministerie van VROM, Den Haag, 2004, De naakte mens

COC, Den Haag, tegenstellingen, 2007

Dienst Onderwijs cultuur en welzijn, Den Haag, 2008,
Visualiseren

Frencken College, Oosterhout, CVK dag voor HAVO/ VWO 5, 2009
Lezing over de beroepspraktijk kunstenaar

Sint Franciscus Gasthuis, Rotterdam, 2010,
Schilder workshop voor kinderen met overgewicht, Dikke vrienden

Heden, kunst van nu, Den Haag, 2011, Naaktmodel workshop voor leerlingen HAVO/ VWO klas 4 en 5 van het Veurs lyceum

2 Samen, Den Haag, 2013, Creatieve workshops voor kinderen van de naschoolse opvang, Twee Hoek, groep 4, 5 en 6. Twee Otters, groep 7 en 8

 

Opdrachten

Inzoomen met een kwast, Kunstgebouw, Rijswijk, 2013, Beeldend kunstproject voor groep 3 en 4

 

Lidmaatschappen


STROOM, Haags centrum voor Beeldende Kunst 1988
Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio, Den Haag 2000

 




Recensie door Rob Perree, september 2008.
Ter gelegenheid van de expositie in galerie 56 in Tilburg

OMDAT GEWOON BIJZONDER IS

Het werk van Judith van Bilderbeek (Den Haag, 1962) doet mij denken aan poëzie. Niet de gekwelde gedichten van een Gerrit Achterberg of een Lucebert, maar de alledaagse van een Remco Campert, een Herman de Coninck of zelfs van Hollandse Dadaïsten als K. Schippers en H. Bernlef. Poëzie die zich bezighoudt met alledaagse dingen. Poëzie die de ogen opent voor het ongewone in het gewone. Poëzie die zich van weinig woorden bedient om de creatieve lezer de ruimte te bieden zijn eigen woorden toe te voegen.
Wat is er bijzonder aan een afwasbak waar een pannetje in ligt? Wat is er opmerkelijk aan tegeltjes in een badcel? Waarom moet ik zonodig naar een rieten stoel kijken die deels onder de tafel schuilgaat? Wat kan mij een spiegel boven een wastafel schelen? Op zich niets. Het zijn voorwerpen of scènes die ik uit het leven van alledag ken. Waar ik aan voorbij ga omdat ik geen reden kan bedenken om er bij stil te staan.
Van Bilderbeek tart dat gewoontegedrag.
Haar schilderijen maken dat ik oog krijg voor het gewone. Dat uitzicht uit dat treinraam is opeens veel minder vanzelfsprekend. Het roept vragen op. Is het een winteruitzicht of juist een wit zinderend zomeruitzicht? Wie zou er naar kijken? Een man, een vrouw, een verliefde militair die net afscheid heeft genomen van zijn vriendinnetje? Die open vaatwasmachine, waarom is die zo blauw? Wie heeft er van die borden gegeten? Waar is dat grote mes voor gebruikt?

Hoe komt het dat Judith van Bilderbeek mijn aandacht weet te trekken en weet vast te houden met die Hema-achtige alledaagsheid? Daar zijn verschillende redenen voor. Ze zoomt in op de onderwerpen die ze in beeld brengt. Ze kiest voor een bepaald perspectief waardoor slechts delen in beeld verschijnen. Ze isoleert het gewone. De context ontbreekt. En, wat wellicht nog opmerkelijker is, de gebruiker of de bewoner is in geen velden of wegen te bekennen. Mensen ontbreken. Maar de taferelen en stillevens zijn wel aan mensen gekoppeld. De aanwezigheid van levende wezens is wel voelbaar. Ze hebben net de ruimte verlaten of ze zijn er op weg naar toe. Heeft er een ruzie plaatsgevonden? Is er eenzaamheid in het spel? Moet de gewoonheid het drama maskeren?

Ze schildert niet alleen vanuit een bepaald perspectief. Ze lijkt ook lak te hebben aan de wetten van het perspectief. Het beeld klopt vaak niet. De werkelijkheid wordt een beetje geweld aan gedaan. Net genoeg om je aandacht te trekken. Te weinig om de verbeeldingen aan geloofwaardigheid te laten inboeten. Het is alsof ze een tikje tegen de realiteit heeft gegeven zodat ze tien graden uit het lood staat.
Verder is het in alle opzichten duidelijk dat Judith van Bilderbeek van schilderen houdt. Ze gaat ruimhartig met verf om; ze heeft een uiterst creatieve en eigenzinnige manier om het kleurenpalet in te zetten; een laag olieverf is zelden genoeg. Ik krijg de neiging om er met mijn vingers aan te komen. Ik verbeeld me dat ik de verf ruik. Die ogenschijnlijk makkelijke en genietende manier van schilderen dringt zich aan me op, onvermijdelijk.

Soms doet haar werk me denken aan de schilderijen en tekeningen van Erik Mattijssen. Die kiest ook voor het gewone als thema. Die rekt de werkelijkheid ook een beetje uit. Zijn stijl van schilderen is echter minder los. Het lijkt hem meer moeite te kosten. Van Bilderbeeks stijl van schilderen sluit aan op die van kunstenaars als Daniël Richter. Hij kiest echter voor het absurde, het afwijkende, het alles behalve gewone.
Merkwaardig genoeg mis ik tekeningen. Hoe zijn die doeken tot stand gekomen? Zijn daar schetsen aan vooraf gegaan? Zijn kleine tekeningen de aanzet geweest tot grote schilderijen? Is de directheid en daardoor onverbiddelijkheid van de tekening te belemmerend voor een kunstenaar die van het manipuleren met verf houdt?
Zelden heb ik zoveel vragen in een kort artikel gesteld. Dat zegt iets over de kwaliteit van het werk van Judith van Bilderbeek. Het intrigeert mateloos.

Tekst: Rob Perree, september 2008


 
 



Aantal per pagina: 

 

Powered by 4images.de 1.7.7 - copyright ©2010 -